Konstrukcje ochronne ROPS i FOPS z SIMULIA 3DEXPERIENCE
Pojazdy, takie jak maszyny rolnicze (np. ciągniki), budowlane (koparki) i górnicze muszą spełniać odpowiednie wymogi w zakresie bezpieczeństwa operatora. Konieczne są specjalne konstrukcje ochronne. Ich dwa główne typy/cele to:
Roll-Over Protective Structures (ROPS) - ochrona operatora w sytuacji przewrócenia się maszyny,
Falling Object Protective Structures (FOPS) - ochrona operatora przed spadającymi przedmiotami.
Istnieją jeszcze zbliżone typy konstrukcji przeznaczone specjalnie dla:
koparek kompaktowych - Tip-Over Protective Structures (TOPS) – ochrona przed przewróceniem się tego typu maszyny,
wózków widłowych - Overhead Guards (OHG) – ochrona przed spadającymi przedmiotami,
koparek hydraulicznych - Operator Protective Guards (OPG) – ochrona przed przedmiotami spadającymi i mogącymi dostać się do kabiny,
maszyn leśnych - Operator Protective Structures (OPS) - ochrona przed obiektami mogącymi dokonać penetracji.
Jednak to ROPS i FOPS, jako konstrukcje ochronne ogólnego przeznaczenia, stanowią najczęstszy temat rozważań. Zwłaszcza że ROPS ma zastosowanie również do pojazdów terenowych i niektórych samochodów osobowych. Normy ISO wymagają przeprowadzania testów niszczących na prototypach, ale dzięki symulacjom numerycznym można znacznie zredukować ich liczbę.
Symulacje testów ROPS i FOPS przeprowadza się z reguły na samych konstrukcjach ochronnych kabin, zadając odpowiednie wymuszenia za pośrednictwem idealnie sztywnych walców/bloków. Normy opisują sposób przyjmowania wartości obciążeń dla symulowanych testów (ISO 3471 dla ROPS i ISO 3449 dla FOPS).
ROPS
W przypadku ROPS, należy sprawdzić działanie określonych sił - kolejno w kierunku bocznym (jak na rysunku poniżej), pionowym i wzdłużnym oraz osiągnąć wymaganą absorpcję energii w kierunku bocznym (zwykle wymaga to dodatkowego etapu analiz w celu określenia siły potrzebnej do spełnienia tego kryterium absorpcji energii). Minimalne wymagane wartości sił dobiera się w zależności od masy maszyny.