Analiza dynamiczna mostów kolejowych obciążonych przejazdem pociągów wysokiej prędkości
| Dynamiczna analiza wytrzymałościowa kilku kolejowych obiektów mostowych na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) dla obciążeń przejazdem pociągów dużej prędkości. Obliczenia wykonano zgodnie z normą PN-EN 1991-2 „Eurokod 1: Oddziaływania na konstrukcje - Część 2: Obciążenia ruchome mostów”.
Wykonaliśmy serią symulacji zachowania się mostów betonowych i stalowo-betonowych poddanych obciążeniom dynamicznym wywołanych przejazdem pociągów z prędkościami w zakresie od 100 km/h do 300 km/h. W analizie uwzględniono pojazdy szynowe zgodnie z normą europejską PN-EN 1991-2: HSLM-A i HSLM-B. Oceny obiektów dokonano sprawdzając przede wszystkim maksymalne przyspieszenia poprzeczne pomostu oraz siły przekrojowe, dla każdego pociągu przejeżdżającego z różnymi prędkościami. Otrzymane wyniki pozwoliły na określenie prędkości (lub zakresu prędkości), dla której może wystąpić zjawisko rezonansu na skutek przejazdu pociągu z określoną prędkością a także dokonać oceny, czy mamy do czynienia z rezonansem czy tylko z drganiami nieustalonymi o dużej amplitudzie.
Realizowane obliczenia były częścią projektu modernizacji linii CMK mającego na celu dostosowanie jej do wymagań pociągów wysokich prędkości. |
Obliczenia 450-metrowego masztu stalowego
| Analiza statyczna i dynamiczna konstrukcji stalowej masztu o wysokości 450m przy obciążeniach wyjątkowych wg wytycznych normy PN-B-03204 - "Wieże i maszty. Projektowanie i wykonanie."
Projekt dotyczył kratowej konstrukcji trzonu z krawężnikami rozmieszczonymi na planie trójkąta i trzema poziomami odciągów. Rozpatrywano następujące schematy obciążenia: sprężanie cięgien w poszczególnych fazach wznoszenia, działanie wiatru wraz z probabilistycznym ujęciem jego fluktuacji, oblodzenie oraz uszkodzenie jednego z cięgien. Wszystkie obliczenia wytrzymałościowe przeprowadzono przy uwzględnieniu nieliniowej pracy cięgien oraz trzonu.
|
Analiza numeryczna konstrukcji ceglanej kopuły XVIII-wiecznego kościoła
| Analiza nośności i wytężenia spękanej kopuły ceglanej XVIII-wiecznego obiektu sakralnego w okolicach Poznania.
Obliczenia wykonano na potrzeby ekspertyzy służącej podjęciu decyzji dotyczących przedsięwzięcia prac remontowych i konserwatorskich. Na potrzeby przygotowania modelu obliczeniowego odtworzono szczegółowo geometrię kopuły na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji oraz pomiarów geodezyjnych. Jej obecny kształt odtworzono w środowisku CAD bazując bezpośrednio na otrzymanych z pomiarów chmurze punktów. Do obliczeń wykorzystano rozmyty opis powstawania zarysowań w strukturze murowej.
|
Analiza akustyczna wielkokubaturowego obiektu budowlanego
| Celem szeregu analiz było sprawdzenie akustyki auli reprezentacyjnej. W mamach obliczeń wyznaczono miejsca niekorzystne pod względem komfortu akustycznego. Zaproponowano zmianę układu elementów tłumiących i rozpraszających dźwięk.
W analizach wykorzystano oprogramowanie Abaqus z uwzględnieniem sprzężenia pola akustycznego ze strukturalnym. |
|
|